Things The Grandchildren Should Know

Ma este Manyi baklavával lepett meg a török pizza mellé, mondván egy hónapja lakom itt. Hosszú vagy rövid időszak nem tudom megmondani. Mintha kizökkent volna az idő fogaskereke. Ezért is ragadok újra laptopot egy ilyen szokatlan késői órán, és hogy ily módon is mindenkinek megköszönjem a sok-sok kedves levelet, amiket kaptam.

Már ittlétem első napjaiban is feltűnt, hogy Amszterdamban mindenki tudja, milyen lesz a következő napok időjárása. Én úgy vagyok az időjárás-jelentésekkel, mint a horoszkópokkal és bármilyen jóslatokkal általában. Nem erőltetem, hogy többet tudjak meg a jövőről a legszükségesebbnél, és ha mégis valami információ jut el hozzám a közelgő napok eseményeiről, próbálom a legkisebb jelentőséget tulajdonítani neki, és szkeptikusan viszonyulni hozzá. Szeretném megőrizni annak az illúzióját, hogy bármelyik pillanatban megtörténhet bármi. Akár előfordulhat az is, hogy szélcsendben kisüt a nap... No de ne ragadtassuk el magunkat.

A hollandok külön TV csatornát szentelnek az időjárásnak. Ebből is gondolhatjátok, milyen nehéz az ember dolga, ha teljes tudatlanságban szeretné végigizgulni a hetet és elképzelni, hogy hétvégére ide is beköszönt végre a tavasz. De azért ne higgyétek, hogy nem változatos az itteni időjárás. Az esőnek legalább ötféle ikonját rajzolhatják meg az időjárás-jelentés készítő kisiparosok, a felhők mögül elő- előbukkanó napocskából is lehet vagy négy, a szélirány és szélerősség mértéke pedig döntő mértékben befolyásolhatja napunkat és a munkába érkezésünk időpontját...
Ez történt velem is azon a különleges reggelen, amit magamban egyszerűen csak "metafizikus útnak" kereszteltem el. Akkor tapasztaltam meg először milyen az, amikor a szél belép a tér-idő kontinuumba. Úgy tűnt, mintha évek óta egy helyben tekerném a kerékpárt. Az elakadó lélegzet és a szemekből kicsorduló könnyek az emberiség természeti erőkkel szemben folytatott csatájának méltó szimbólumává emelhették volna ezt a pillanatképet. Nem lepődnék meg ha legközelebb a park egyik kanyarában szoborba öntve találkoznék magammal - gondoltam, szokásos utamon haladva azonban váratlanul egy égbe szökő asztfaltúttal találtam magamat szembe. Ezen az úton akarok végigmenni - tört ki belőlem halkan, miközben szélesre vált mosollyal néztem végig, ahogy a hajó áthalad a felemelkedett híd alatt...

Comments

Anonymous said…
Iszom szavaid, ahogy Te a gyümölcslevet a teásbögréből. Bearanyoztál egy magányos estét a kies Varsóban. Az estbearanyozáshoz nagyon értesz.

Popular posts from this blog

Black Summer

Saves the Day

Dahab Diving memories I.