Eastern Promises

Vannak olyan országok, amelyekben élnek olyan emberek, akik nem elégszenek meg az évente egyszeri megújulás gondolatával, hanem azzal áltatják magukat, hogy a hétfő reggelek valami varázslatos erővel bírnak, magukban rejtik az egész hétben rejlő lehetőségek sorozatát, a mindent elölről kezdés illúzióját és reménykedve néznek az elkövetkezendő napok elébe. Az ilyen embereknek ajánlom a következő bejegyzést, és ajánlom azoknak a szavaknak, amelyek a kimondatlan szavak helyett születnek.

Saját hétfői megújulásom egyetlen jele, hogy ma újra elkezdtem futni. Igen, a Vondelparkban. A rendszeres hosszútávfutás Amszterdamban sokkal alaposabb szellemi felkészülést igényel, mint Budapesten. Itt nincsen meg az az érzés, hogy "eső, szél, hó ellenére is elmegyek futni, mert annyira fasza csaj vagyok". Itt ha az ember futni kezd, számol azzal, hogy az alkalmak 90%-ban vagy esik vagy fúj vagy mindkettő, és még akkor is kerülgetni kell az embereket a salakpályán. Szóval semmi keménykedés, szépen alkalmazkodni a helyi szokásokhoz és együttérzően mosolyogni a szembefutó társakra. (Egyébként vannak olyan országok, amelyekben élnek olyan emberek, akik azt gondolják, hogy a futó ember nevetséges dolog. Különösen bemelegítéskor:)

Az itt töltött elmúlt egy hónapra csillogó koronaként hullott a péntek este. Helyi szocializációm mérföldköveként tartom számon egyik spanyol ajkú ex-kollégám búcsúztatóját, amelyen minden valamirevaló munkatárs megjelent. Én csak Tezának köszönhetem jelenlétem - egyébként nem hívott senki, - aki előtte még papagáj-nézőbe is meghívott otthonába. (Más kérdés, hogy ijesztő károgásával fél óráig sakkban tartott a gyönyörű Madár. Vagy hát a konyhában...) Aki nem tudná Teza a szerb (-magyar) lány, aki már az első napon is imádott, pedig akkor még nem is tudta, hogy jogosan, és aki nemcsak a Keleti Blokk legkedveltebb személye férjével karöltve, hanem mindenki rajong értük. Jogosan.

Mondtam neki, hogy fogok róla írni, úgyhogy biztos nem bánja. Szerintem érdekes a története. Teza több mint 10 évvel ezelőtt, a délszláv háború ideje alatt menekült, testvérét követve, Amszterdamba. Testvére az útravaló pénzt a piros lámpáknál lemosott szélvédőkből kuporgatta össze és küldte haza. Teza hajóval, Olasz- és Spanyolországot megkerülve érkezett a háború sújtotta pokolból a paradicsomot jelentő és a szabadságot a legtágabban értelmező városba. Volt is egyből haj kopaszra nyírása, majd szőkére festése, otthoni pasi lecserélése, John Lennon napszemüveg viselése... minden ami kell.

Teza az egykori Jugoszlávia magyarlakta területén élt, édesapja magyar volt. Bár nem sokat tud magyarul, a Cirmos cica haj-t és a Megy a gőzös-t elénekelte nekem, és már volt közös Rúzsa Magdi-Ederlezi hallgatás is, mindannyiunk nagy megelégedésére:) Teza férje délebbről származik, Koszovóhoz közel. Koszovó függetlenné nyilvánításakor persze Tezához sok kérdés érkezett a témában, és amikor azt mondta, hogy "everybody hates us" én meg a montreáli vízilabda VB döntőjére gondoltam, meg az izzadt, nagytestű "Serbiát" üvöltő szurkolókra, akkor nagyon elszégyelltem magamat...

A megőrülés éveit idővel felváltotta a tisztes családi élet. Két gyermekük született, saját lakás, no meg már papagáj is van. A kislány születésekor kis problémát okozott az utód nemzetiségének megállapítása, lévén a szülőknek jugoszláv útlevelük volt, egy többé nem létező ország útlevele. A hivatalnok azt javasolta, válasszanak nemzetiséget az újjászületett országok közül, mire a férj visszakérdezett: Mi ez, lottó? A hivatalnok főnökének közbelépésének köszönhetően aztán a kislány nemzetisége végül "ex-jugoszláv" lett.

A horvát kolléga meló utáni felbukkanása Tezáéknál újabb dologgal szembesített: kiderült, hogy ők jugoszlávul beszélnek egymással, és hogy ők jugoszlávnak tartják magukat azóta is, annak ellenére, hogy otthon élő barátaik gyermekei már nem értenék meg egymást annyira, mint ők külhonban.

Akárhogyan is vagyunk a szlávokkal otthon, a péntek estével végleg a Keleti Blokkba soroltattam a munkahelyen kívüli, munkahelyi társasági életben. Egyszóval nagyon jó helyre kerültem, jó irányba vagyok sodródva, gondolom én így a péntek után. Igaz, hogy egy beszélgetés a végletekig merült a várandósság és a kelengyébe kötött sapka átmérőjének nagysága közötti összefüggések felfejtésében, de túltettem magam rajta, ahogy a montreáli vereségen is... Pénteken ha minden igaz, electro-partyra megyünk. Még sosem voltam.

Comments

Anonymous said…
Az olimpián viszon letaroltuk annak idején a szerbeket. Az fontosabb győzelem volt vizilabdában. Sose ordítottam annyit tv előtt meccsen mint azon a döntőn...és a végső mindent eldöntő gólnál az egész környékről hallatszott az örömujjongás pedig kertes övezetben lakom :)))

gege71.hu
Kriszti said…
Igaz, igaz, az olimpia fontosabb, mint bármi más. És majd meglátjuk mennyire fogjátok szeretni egymást a mosti olimpia idején :D
Unknown said…
Azért éljen a keleti blokk/blog!:)

Popular posts from this blog

Black Summer

Saves the Day

Dahab Diving memories I.