Aardappeleters

Krumpliszedés. Nyirkos őszi reggel. Az egész család elnyűtt munkás ruhában kivonul a krumpliföldre. Apám a traktoron ül és míg két kézzel a kormányba kapaszkodik, folyamatosan hátrafelé tekinget, hogy jól viszi-e a sort az új krumpliszedőgép. Németországból hozta tavaly ’viszonylag jó állapotban’. Anyám szerint egy roncs, ki tudja hányadik a sorban. Egy baja van csak, a krumplit nem szedi fel, azt nekünk kell a gép után kézzel vödörbe, majd zsákokba szedni. Viszont a krumplit azt úgy kiforgatja a nedves földből, hogy ihaj. A krumplit nagyság szerint szedjük. Külön a kicsit vetőkrumplinak, külön a közepeset eladásra, és külön a nagyokat a családnak. A sérült krumplikat a disznók kapják.

Én egy régi felmosóvödörbe gyűjtöm a közepeseket. A felmosóvödör keskeny szája könnyen illeszkedik a zsák izgő-mozgó szájához, így segítség nélkül is ki tudom önteni a vödör tartalmát. Az egyik lábamat megemelem, hogy megtámasszam a vödör alját, a zsák száját leengedem, amennyire csak lehet és a vödörhöz illesztem. Egy lendületes mozdulat és boldogan nézem, ahogy a közepesek fegyelmezetten a zsákba gurulnak. Az akció sikeres teljesítése után vödrömet vidáman lóbálva ballagok vissza a soromba.

A sok hajlongás helyett most a nedves puha földön térdelek. Felkapom a körülöttem heverő, szemmel is látható darabokat és a vödörbe célzok velük. Aztán előredőlök és ujjaimat a földbe süllyesztem, hátha előbukkan egy-két szégyenlősebb kumpli, amit még a csodagép sem tudott kiforgatni. Szerencsém van: egy hatalmas darab akad fenn ujjaim hálóján. Felkapom és szaladok vele mindenkihez. Én találtam a legnagyobb mekdonáldszos krumplit! Kétszer akkora, mint a tenyerem! Apám is leszáll a traktorról, hogy a csodájára járjon. Íme az esti vacsoránk, mondja mosolyogva. És én már érzem is a sült krumpli finom illatát.

A traktor pótkocsiján ülünk a krumplis zsákok között. A kicsi, a közepes és a nagyszemű krumplikat tartalmazó zsákok között. A göröngyös földúton ide-oda rázkódunk, én anyám ölébe hajtom fejem, kezemben még mindig szorítom a föld kincsét. Nagyapám velünk szemben ül megfáradtan. Tekintetét végigfuttatja munkánk gyümölcsén, majd az egyik zsákra mutat. Ezt a zsákot én tettem a platóra, mondja. Épp olyan nehéz, mint nagyanyád volt. Egy nagyanyád-súlyú krumplis zsák. Hányszor kellett megemelnem ahhoz, hogy még életem után is emlékezzem rá. És hányszor emelt meg ő.

Comments

Popular posts from this blog

Black Summer

Saves the Day

Dahab Diving memories I.