October II.

- … és lehet, hogy írok valamit.
- Miről fogsz írni? – kérdezi.
- Az teljesen mindegy – válaszolom. Kétkedve néz rám, de nem kérdez többet. A csendből arra következtetek, hogy elhiszi, hogy ezt én jobban tudom nála. Ettől megnyugszom. Lehet, hogy tényleg jobban tudom.

Napok óta nyaggattam a gombák miatt. Egyik reggel munkába menet, a kerékpárút és az autóút közötti zöld sávban egy jelentőségteljes piros kalapos gombára lettem figyelmes. A vidám fehér pöttyök jól kivehetők voltak bicikliző tempóban is a hivalkodó piros kalpagon és a hetyke fehér gallér sem hiányzott a nyakáról. Tökéletes megjelenésű légyölő galóca. Szinte harapnivaló szépség.

Másnap előre megfontolt szándékkal kerekeztem a piros óriás felé, tekintetemet végig a füves sávra szegezve. Meglepő látványban volt részem. Az előző napi piros óriás mellett tucatnyi újabb piros kalapos bukkant elő. Nem értettem, hogy kerülhették el a figyelmemet. Mintha a földből…

Onnan.

*

Nem kell túl sokáig nyaggatnom. A következő hétvégén felpakoljuk gépeinket és megrohamozzuk a közeli erdőt. Kezdetét veszi az őszi gombavadászat. Először bátortalanul. A sokszínű avarban nem látunk semmit. Itt nincs is gomba, mondom. Abban a pillanatban szemem látóterébe kerül az első. Szürke csengettyűgomba. Egy korhadt fa törzséből táplálkozik. Egyedül van. Megörülünk. Mindketten megközelítjük és ellövünk néhány képkockát. Igazítunk a beállításokon, majd ismét lövünk. Más-más szemszögből, fél szemünkkel hunyorítva célzunk. A legbarátságosabb háború a mienk. A célpontok érintetlenek maradnak, csupán tekintetünk vaktöltényei cikáznak körülöttük.

Lassan hozzászokunk az erdő arányaihoz, a fákhoz, az ösvényekhez, a rothadó falevelek illatához és munkánkba merülve egyre távolabb kerülünk egymástól.

A földet fürkészem, a következő áldozat után kutatva. A süppedékeny mohaszőnyeg a talpam alatt egy végtelen esőerdő illúzióját kelti bennem. Meglátok egy újabb gombát. Hosszúszárú gyökeres fülőke. Megközelítem óvatosan, úgy mintha egy gyanútlan állatot szándékoznék lencsevégre kapni, amely a legapróbb neszre is elillanhat. Amikor egy lépésnyire vagyok tőle, lehajolok. Fényképezőgépembe kacsintok és leguggolok. Mialatt élesítem a képet, térdem a súlyánál fogva az avarba dől. Könyökömre barnuló levelek tapadnak, érzem, ahogy a nedvesség átszivárog a pulóveremen. A támasz biztos, a kép éles. Koncentrálok. Szeretném megragadni a létezés e törékeny pillanatát.


Csend.

A gép kattan egyet és én továbbra is mozdulatlan maradok. A feladat teljesítve, fel kéne állnom, valami mégsem enged. Ha most egy kicsit közelebb hajolnék, és fülemet a földhöz tapasztanám, meghallanám a világ szívdobbanását, gondolom. Dibb-dobb, dibb-dobb – hallom még mielőtt megadnám magamat az elképzelésnek.

-Hát itt vagy. Eltűntél – mondod. Felnézek rád és te rám mosolyogsz a kék ég hátteréből.

Lábad dobogása hosszan visszhangzik bennem.

Comments

Popular posts from this blog

Black Summer

Saves the Day

Dahab Diving memories I.